امروزه تبلیغات بسیار زیادی در ارتباط با خواص نان جو و فواید آن خصوصا در افراد دچار بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون می شنویم.

جو یکی از غلات بسیار پرکاربرد و پر خاصیت می شود.
در جای جای دنیا استفاده زیادی برای تهیه انواع مختلف غذاها ، نان ها و سالاد ها استفاده می شود.

خصوصا برای افرادی که تمایل به گیاهخواری دارند جو می تواند منبع مفیدی باشد.

جو درصورتی که به همراه سبوس و به صورت کامل مصرف شود منبع بسیار خوبی برای انواع ویتامین های گروه ب و فیبر هاست.

سبوس جو و جودوسر حاوی فیبر محلول بالایی می باشد.
از جمله این فیبرها فیبر گلوکومانان و صمغ است.

از جمله خواص جوسبوسدار:

کاهش کلسترول و چربی خون
کمک به کنترل قند خون و کاهش جدب گلوکز
کمک به تنظیم فشار خون
مناب برای بیماران دیابتی و قلبی
پیشگیری از گرفتگی عروق و سکته
کمک به کاهش اشتها و فرایند کاهش وزن
کمک به برطرف کردن یبوست
حفظ شادابی و زیبایی پوست
تقویت قدرت و جلوگیری از ضعف
کمک به عملکرد دهنی و حافظه

شاید از جمله خواص منحصربفرد و شاخص سبوس جو کمک به کاهش کلسترول است. حتی در مکمل های کاهش چربی نیز از این فیبر استفاده می شود

آش جو، سالاد به همراه جودوسر، نان جو سبوسدار و سوپ جو می تواند بخشی از رژیم غذایی شما باشد.

 

نکته مهم: درصورت مصرف نان جو بدون سبوس مشابه نان سفید بوده و لذا خاصیت های که درمورد بیماری دیابت و بیماری های قلبی عروقی ذکر شد نمی تواند صادق باشد.
درصورتی که نان جو را برای کنترل دیابت و کاهش چربی خون می خواهید استفاده کنید حتما از نوع سبوسدار آن استفاده کنید ،درغیر این صورت تفاوت خاصی با نان معمولی نخواهد داشت.