*دلیل ترک دخانیات خود را بدانید

برای ترک دخانیات باید انگیزه قوی داشت.بهترین دلیل برای ترک دخانیات را

انتخاب کرده و به خاطر دلیل خود با استعمال دخانیات مبارزه کنید.

*انتخاب ماده ی جایگزین نیکوتین

در هنگام ترک،بدن دچار کمبود نیکوتین شده که همین باعث افسردگی،زودرنجی،

نا امیدی در فرد می شود.به همین دلیل باید از ماده جایگزین نیکوتین استفاده کرده

تا  این علایم را کاهش دهد. استفاده از آدامس و برچسب های دارای نیکوتین می تواند

شانس ترک دخانیات را تا دو برابر افزایش دهد.

*داروهای ترک دخانیات را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

قرص هایی وجود دارند که با تاثیر بر مغز، کمک به کاهش مصرف دخانیات کرده و باعث کاهش

رضایت مندی از مصرف دخانیات می شود.(البته تمامی این داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شود.)

*به تنهایی ترک نکنید

دلگرمی و تشویق اطرافیان برای ترک کردن بسیار مهم و ضروری است.در چنین مواقعی

ممکن است فرد به گروه ترک کنندگان دخانیات و یا به یک روانشناس  نیاز داشته باشد.

*استرس خود را کنترل کنید

یکی از دلایل کشش افراد به سمت دخانیات،این است که نیکوتین آن ها را آرام میکند.

پس در صورت ترک دخانیات برای مقابله با استرس از ماساژ و روش های آرامش دهنده

مثل یوگا استفاده کنید.

*خانه را تمیز کنید

پس از کشیدن آخرین سیگار،تمام سیگارها،فندک ها و جاسیگاری را دور بیاندازید.

در کل هر چیزی که شما را به یاد سیگار کشیدن میاندازد از خود دور کنید.

*راه بروید

هنگامی که می خواهید به سمت سیگار بروید، ورزش کنید.حتی ورزش های ملایم مثل

پیاده روی را جدی بگیرید.

*میوه و سبزی بخورید

در طول ترک دخانیات،بیشتر میوه و سبزی و لبنیات بخورید زیرا مصرف این غذاها باعث عدم

تمایل به مصرف دخانیات می شود.

*و در آخر برای سلامتی خود ، دخانیات را ترک کنید

ترک کردن دخانیات باعث می شود در عرض ۲۰ دقیقه فشار خون تان پایین بیاید و ضربان قلبتان آرام شود.

در عرض یک روز،مقدار مونوکسیدکربن خون به مقدار طبیعی بر میگردد. و در عرض

۲ هفته تا ۳ ماه،خطر حمله قلبی کم می شود.

“برگرفته از خطرسنجی سکته های قلبی،مغزی،سرطان”


عوارض مصرف دخانیات و سیگار

چه کنیم دیابت نگیریم

عوارض چاقی و اضافه وزن