ـ وزن خود را در بازه ایده آل نگه دارید.

شاخص توده بدنی شما باید دررنج ۱۸/۵ تا ۲۵ باشد.
سعی کنید اندازه دور کمر بیشتر از ۹۰-۹۵ نشود.

-درصورت داشتن هرگونه اضافه وزن کاهش حتی ۵درصد وزن می تواند خطر ابتلا را درشما به شدت کاهش دهد.

 

ـ آمادگی جسمانی خود را در حد ایده آل نگه دارید و ورزش منظم را در برنامه هفتگی خود داشته باشید.

شما باید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هدفمند داشته باشید.

-هر ۶ ماه یکبارقند خون خپد را چک کنید. حتی افزایش مختصر آن را جدی بگیرید.

بازه ی نرمال قند خون زیر ۱۰۰ می باشد و اگر قند خون شما بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد

به معنی این است که شما مبتلا به دیابتی به نام دیابت ماه عسل می باشید

و درصورت عدم درمان به دیابت مبتلا می شوید.

 

-چربی خون بالا , تریگلیسیرید بالا و کبدچرب و تخمدان پلی کیستیک می توانند خطر ابتلا به دیابت را در شما افزایش دهند.

 

-گرچه همه تنها قند و شکر و شیرینی را متهم می شمارند اما تنها این مواد باعث ابتلا نمی شوند.

نشاسته / نان سفید / برنج سفید / چربی ها خصوصا جامد

و هرگونه موادی که باعث افزایش وزن شوند می توانند دخیل باشند.

 

-نان سبوسدار بخورید.

-برنج را به صورت کته و همراه با سبزیجات و حبوبات طبخ کنید.

– ازمصرف مواد غذایی به صورت حجیم و سنگین در یک وعده خودداری فرمایید. سعی کنید درروز از ۳ وعده اصلی و ۲ میان وعده در حد متعادل استفاده کنید.

– وراثت نیز در ابتلا به دیابت موثر است پس درصورتی که سابقه دیابت در خانواده شما وجود دارد باید بیشتر محتاط باشد.