می توان گفت در رژیم غذایی ما این گروه مسئول تامین بخش عظیمی از کالری مورد نیاز بدن است.

پس ضروریست که به نکات مربوط به مصرف صحیح این گروه کاملا دقت کنید. زیرا نقش زیادی را در سلامتی ما ایفا می کنند.

درصورتی که این گروه به درستی مصرف شوند می توانند از بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون و بیماری قلبی پیشگیری کنند اما درصورت استفاده نادرست و بیش از اندازه خود عاملی برای ایجاد این بیماری ها می شوند.

لازم به ذکر است که میزان مصرف این گروه خصوصا برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند باید توسط کارشناس تغذیه به طور دقیق تنطیم شود زیرا هم کمبود و هم اضافه دریافت این مواد عوارضی را در پی خواهند داشت.

مواد غذایی این گروه شامل :

 

انواع نان ها ، برنج ، انواع ماکارونی و رشته ها، غلات صبحانه و فرآورده های آنها به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات است .

گروه نان و غلات منبع انرژی وفیبر برخی ویتامین های گروه ب، پروتئین ، آهن ، منیزیوم و کلسیم می باشد.

میزان توصیه شده مصرف روزانه گروه نان وغلات ۶-۱۱ واحد است.

 

هر واحد از این گروه برابر است با :

 

یک کف دست بدون انگشتان یا یک برش ۱۰*۱۰ نان سنگک، بربری یا تافتون

۴ کف دست نان لواش

۵ قاشق غذاخوری سرخالی برنج پخته

نصف لیوان ماکارونی پخته

سه چهارم لیوان غلات آماده خوردن ماانند کرن فلکس، برشتوک

۳۰گرم غلات صبحانه

یک عدد سیب زمینی متوسط

۲ عدد بیسکوییت ساقه طلایی

 

نکاتی که باید درمورد نحوه مصرف غلات به آن توجه کنید:

 

بهتر است برنج را به صورت کته مصرف کنید.

به برنج خود سبزیجات خشک مانند شوید و نعنا اضافه کنید.

بیشتر از نان های حاوی سبوس ( مثل نان جو و سنگک) استفاده کنید.

از نان هایی استفاده کنید که از آردهای سبوسدار تهیه شده باشند . این نان ها رنگ تیره تری دارند. از مصرف نان هایی که به طور جداگانه به آن ها سبوس اضافه شده بپرهیزید زیارا این سبوس ها دارای آلودگی می باشند.

برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آنها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف کنید (مثلا عدس، پلو، باقلا پلو، عدسی با نان و غیره)

بهتر است نان هایی را مصرف کنید که برای ور آمدن خمیرشان به جای جوش شیرین از خمیر مایه استفاده شده باشد.

جوش شیرین مانع جذب آهن، روی و کلسیم موجود در نان می شود. در نتیجه کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن و کمبود روی و کلسیم ایجاد می شود.

انواع غلات بو داده مثل برنجک، گندم برشته، ذرت بو داده تنقلات با ارزشی هستند و دانش آموزان می توانند به عنوان میان وعده استفاده کنند.

به جای کیک و شیرینی های خامه ای و بیسکویت های کرم دار از بیسکوییت های سبوس دار استفاده نمایید.

می توانید به جای مصرف برنج در بیشتر وعده های غذایی از نان و ماکارونی که قیمت کمتری دارند، اما از نظر ارزش غذایی برابر با برنج هستند استفاده کنید.

 

افرادی که رژیم های کاهش وزن دارند به هیچ عنوان نیاز نیست که برنج را از برنامه خود حذف کنند. زیرا در رژیم لاغری مقدار این مواد مهم است که باید توسط کارشناس تغذیه به طور دقیق تنظیم شود.