هنرتوخونه: مجموعه ای از علائم جسمی و روانی و احساسات مرتبط باقاعدگی در زنان است و به صورت الگویی مداوم هرماه قبل از قاعدگی البته با شدت های متفاوت بروز می کند.

این نشانه ها در افراد مختلف متفاوت است و هر شخص می تواند الگوی خاص خود را داشته باشد. در برخی افراد شدیدتر و در برخی خفیفتر است.

این نشانه ها ده روز قبل از قاعدگی شروع و مدت کوتاهی قبل یا مدت کوتاهی پس از شروع خونریزی ناپدید می شود.

تقریبا ۲۰۰ علامت مختلف در ارتباط با این سندرم وجود دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

کج خلقی و نوسانات خلقی

تحریک پذیری

بی قراری

تنش

اضطراب و خوشحال نبودن

اختلال خواب و بی خوابی

سردرد

تغییر در میل جنسی

نفخ و دلپیچه

یبوست یا اسهال

دلدرد و کمر درد

تورم و حساسیت به لمس پستان

آکنه

درد های مفصلی و عضلانی

افزایش اشتها و افزایش میل به شیرینیجات

احتباس مایعات و پف کردگی

افزایش وزن ( به علت احتباس آب که پس از اتمام دوره برطرف می شود)

معمولا فقط تعداد کمی از این نشانه ها درهر فردی بروز پیدا می کند و از شخصی به شخص دیگر و حتی از دوره ای تا دوره دیگر می تواند متفاوت باشد. اما معمولا گروهی منحصر به فرد از این نشانه ها در هرشخص بروز می یابد.

این علائم باید ده روز قبل از شروع قاعدگی وجود داشته باشند و نباید حداقل یک هفته بین شروع قاعدگی و تخمک گذاری وجود داشته باشند.

 

عواملی که نشانه های پیش از قاعدگی را تشدید می کنند:

عوامل رژیم غذایی:

سطح پایینی از ویتامین ها ومواد معدنی به خصوص منیزیم، منگنز ، ویتامین E و ویتامین D

مصرف مواد نفاخ مانند حبوبات، پیاز، انواع کلم ها

مصرف کافئین بالا مانند مصرف قهوه، شکلات و چایی

مصرف سردیجات مانند لبنیات و بعضی میوه ها مانند هندوانه و آلبالو نیز در برخی افراد ایجاد درد می کنند.

وجود استرس

افسردگی

سابقه خانوادگی

افزایش سن

 

روش های پیشگیری و کنترل علائم:

 

مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات و نان سبوسدار، ماکارونی

مصرف فیبر مانند سبزیجات و میوه ا و غلات سبوسدار و حبوبات (حبوباتی که از شب قبل خیسانده و چندبار آبش را تعویض کنید تا نفخ نداشته باشد)

مصرف پروتئین

محدودیت مصرف قندهای ساده و چربی ها

اجتناب از مصرف مواد نفاخ مانند حبوبات، پیاز، انواع کلم ها و …

احتناب از غذاهای سنگین

اجتناب از مصرف نمک چندروز قبل از قاعدگی به منظور کاهش نفخ و احتباس آب و پف

قطع مصرف کافئین

ورزش هوازی روزی ۳۰ دقیقه ۵ بار درهفته

خواب کافی

دوری از تنش و استرس

داشتن برنامه غذایی منظم

مصرف زنجبیل به صورت دمکرده یا استفاده از پودر زنجبیل در چایی

مصرف دمکرده آویشن،بابونه، زنیان و نبات

برخی متخصصین مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین د یا ویتامین ای یا ویتامین ب۶ را توصیه می کنند اما اثر آن ها کاملا به اثبات نرسیده است.

مکمل گل مغربی نیز داراری اثرات مفیدی در ان سندرم می باشد که با مشورت پزشک می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

همچنین مکمل های مخصوص این دوران نیز در داروخانه ها موجود می باشند.

اگر درد و علائم شما در این دوران شدید و غیر عادی است به پزشک مراجعه کرده و علت را حتما بررسی کنید.

 

با اقتباس از کتاب : شناخت و پیشگیری های بیماری های شایع در زنان