رژیم های پر پروتئین به رژیم هایی گفته می شود مقادیر زیاد پروتئین و بیشتر از ۲۰ درصد کل کالری روزانه را شامل می شود.

اغلب به طور خودسرانه و یا در باشگاه های بدنسازی برای افراد ورزشکار تجویزمی شوند.

این رژیم ها توصیه به مصرف مقادیر زیادی از مواد  پروتئینی

خصوصا تخم مرغ، گوشت قرمز، ماکیان و حتی مکمل های پروتئینی می کنند.

این رژیم ها عوارض بسیاری داشته و نباید به طور خودسرانه اجرا شوند.
از عوارض این رژیم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عوارض رژیم های پرپروتئین

عوارض رژیم های پرپروتئین

۱- ریزش مو و خشکی پوست:

پس از مدتی که این رژیم را شروع کردید دچار ریزش مو می شوید.
همچنین به علت کمبود آب پوست شما خشک و شل می شود.

۲-افزایش خطر سرطان:

رزیم های پر پروتئین که سرشار از پروتئین های حیوانی هستند

باعث دریافت مقادیر بسیار زیاد اسید های چرب اشباع شده که میزان التهاب را در بدن افزایش داده

و ریسک سرطان را افزایش می دهند.
از طرفی بع علت افزایش ترکیبات نیتروزی در روده ریسک سرزان روده بزرگ به شدت افزای شمی یابد.

۳-افزایش خطر فشار خون و سکته قلبی و مغزی:

به علت افزایش چربی های اشباع و رادیکال های آزاد

و همچنین افزایش کلسترول خون ریسک بیماری های قلبی، فشار خون و سکته های قلبی و مغزی افزایش می یابد.

۴-نارسایی قلبی:

کارشناسان سلامت و تغذیه در مطالعه‌ای مدعی شدند رژیم غذایی سرشار از پروتئین خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش اکسپرس، گروهی از متخصصان در فنلاند بر اساس مطالعات خود اظهار داشتند:

رژیم غذایی سرشار از پروتئین می‌تواند خطر نارسایی قلبی را تا ۳۳ درصد افزایش دهد.

همچنین افرادی که بیشترین پروتئین مورد نیاز بدن خود را از مصرف لبنیات دریافت می‌کنند

و رژیم غذایی سرشار از پروتئین دارند بیشتر احتمال دارد دچار نارسایی قلبی شوند.

به گفته محققان در این مطالعه، تنها پروتئین دریافتی از ماهی و تخم مرغ به بروز نارسایی قلبی مرتبط نیست.

۵-افزایش ابتلا به دیابت نوع ۲

 

۶- افزایش مرگ و میر…

 

۷-اخلال در کاهش وزن و افزایش توده چربی بدن:

بسیاری از افرادی که این رژیم هارا شروع می کنند

در ابتدا کاهش وزن سریعی تجربه می کنند ام پس از آن روند کاهش وزن کاهش می یابد.

دلیل این مشکل این است که در ابتدا به جای از دست دادن چربی مقدار زیادی عضله و آب بدن از دست رفته است

که پس از ترک رژیم با چربی جایگزین می شوند که درنتیجه حجم عضله و بافت فعال کم شده

و به حجم چربی کل بدن افزوده می شود که فرایند کاهش وزن را سختتر

و فرد به سمت افزایش وزن و بیماری های مرتبط با افزایش چربی بدن سوق پیدا می کند.

برای کاهش وزن اصولی و سالم مقدار متعادلی از انواع گروه های غذایی لازم است.

توجه کنید برای کاهش وزن اولین گام اصلاح سبک زندگی می باشد

و برای رژیم های کاهش وزن باید به متخصصین و مشاورین تغدیه و رژیم درمانی مراجعه کرد.


پیشنهاد هنرتوخونه :

مواد مهم درباره مولتی ویتامین ها

آیا حذف نان و برنج به لاغری کمک میکند؟