تحمل گرسنگی راحت‌تر از تحمل تشنگی است. زیرا زمانی که بدن با بی آبی مواجه شود نمی‌تواند

به درستی کار خود را انجام دهد. این موضوع در روزهای عادی مسئله جدی به حساب نمی‌آید

چراکه هر زمان می‌توانیم بدن را آب‌رسانی کنیم. اما در ماه مبارک رمضان روزه گرفتن در تابستان

احساس تشنگی زیادی نداشته باشیم باید از خوردن برخی غذاها خودداری کنیم.

توصیه هایی برای رفع تشنگی در ماه رمضان

 

اگر در ماه رمضان غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، غذاهای مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی بخورید،

شک نکنید که طی روز تشنگی امان‌تان را می‌برد. کارهای بدنی زیاد و سنگین، گرمای روز و تابش آفتاب،

بوها، فکر و خیال، استرس‌ و احساساتی که موجب افزایش گرما در مغز و قلب و معده و کبد می‌شود

همگی دلایلی هستند که شما را در روز تشنه‌تر می‌کنند. برای اینکه به هنگام روزه گرفتن تشنگی

زیادی احساس نکنید باید دور برخی از خوراکی‌ها را خط بکشید.

خوردن این خوراکی‌ها تشنگی در ماه رمضان را شدت می بخشد:

*شیرینی و تنقلات

باتوجه به طولانی بودن روزهای تابستان و فاصله کم وعده‌های افطاری و شام با سحری،

از پرخوری در زمان افطار و پس از آن پرهیز کنید، در صورت رعایت نکردن دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوید.

در روزهای ماه مبارک بهتر است کمتر از شیرینی‌ها، به‌ویژه شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه یا پشمک استفاده کنید.

توصیه شده در مناطقی که درخت نخل رشد نمی‌کند، از مصرف زیاد خرما پرهیز شود

ولی در مناطق خرماخیز زیاد خوردن آن منعی ندارد.

توصیه می‌شود به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی

و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما و کشمش استفاده کنید.

*غذاهای چرب

تا می‌توانید از خوردن خوراکی‌های چرب، مخصوصا در وعده سحری، پرهیز کنید

چون باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می‌شود. اما اگر گاهی غذای چرب می‌خورید کافی ا‌ست

پس از ‌آن (به‌ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند

و به گوارش بهتر خوراک کمک کند. مصرف بیش از حد گوشت و سایر منابع پروتئینی در وعده سحرى

باعث دفع آب از بدن شده و درنهایت شما را در طول روز تشنه‌تر می‌کند.


* نوشابه‌ها و مایعات شور

اگرچه مصرف زیاد آب در موقع سحری مفید نیست اما از آنجایی که بهترین نوشیدنی آب است خوردن آن توصیه می‌شود.

از مصرف نوشیدنی‌های کولا و گازدار و مصرف غذاهای شور و پرنمک و غذاهای کنسرو شده بویژه در هنگام سحر پرهیز نمایید.

همچنین بهتر است روزه‌داران در ایام ماه مبارک رمضان از نوشیدن نوشیدنی‌های شور مانند دوغ بپرهیزند.


*غذاهای خشک

هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده

و کباب شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی خودداری کنید. این غذاها باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.


*نوشیدنی‌های کافئین‌دار

از نوشیدن چای و قهوه در سحر اجتناب نمایید. خوردن چای پررنگ ، قهوه و کاکائو موجب کم آبی می‌شود.


*خوراکی‌های کنسروی و آماده

غذاهای فرایند شده و آماده مانند سوسیس , کالباس و همبرگر (دارای نمک و ادویه و سبزیجات زیاد و آب کم)

و انواع کنسروها (حاوی نمک و مواد نگهدارنده زیاد) به خصوص برای وعده سحری اصلا مناسب نیستند.

خوراکی مناسب برای افطار

باز کردن روزه و آغاز یکباره افطار با خوراکی‌های سنگین معمول، به‌ویژه در افراد گرم‌مزاج و

کسانی‌‌ که معده‌های گرمی دارند، به بدن آسیب می‌رساند. هر مزاجی که دارید برای باز کردن روزه،

از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کنید و اگر خیلی احساس گرسنگی می‌کنید،

دو تا سه لقمه غذا بخورید تا کمی گرسنگی‌تان رفع شود. شام را دست‌کم یک ساعت پس از افطار میل کنید.

خوردن خوراکی‌های سبک مثل فرنی یا شله زرد برای وعده افطار مناسب است.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

  • توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز ، بخارپز و کبابی استفاده شود.
  • در طبخ غذاها حتما از انواع سبزیجات و میوه‌های مختلف مثل هویج، ،کاهو ، کلم بروکلی و … استفاده کنید.
  • بادنجان، فلفل و ادویه‌ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شوند.
  • مصرف میوه را در وعده سحر به جهت کاهش احساس تشنگی در طول روز ،  فراموش نکنید.

فواید روزه برای بدن

نکاتی که در ماه رمضان بهتر است بدانید

بایدها و نباید های ماه رمضان