ماه رمضان ماه  ما رحمت و مهمانی خداست…

 

با رعایت نکات تغذیه ای سالم میتوان از برکات مادی و معنوی این ماه بهره برد.

داشتن رژیم غذایی اصولی و صحیح به کاهش گرسنگی و تشنگی در طول این ماه و همچنین جلوگیری از ازدست رفتن بافت ماهیچه ای کمک می کند.

از فواید روزه داری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-کمک به کاهش وزن و کنترل سندروم متابولیک

۲-کمک به رفع چاقی شکمی

۳-کمک به کنترل بهتر قند خون و چربی خون

 

 

 

نکات تغدیه ای در ارتباط با سحری:

سحری وعده بسیار بسیار مهمیست که به هیچ عنوان نباید حذف شود.

درکنار توصیه اکید به مصرف سحری نکات خاصی هم باید رعایت شود تا درطول روز دچار مشکل نشویم.

۱-کربوهیدرات پیجیده بخورید: برنج و نان سبوسدار از جمله غلاتی هستند که حاوی کربوهیدرات پیچیده هستند ئ به تامین انرژی شما درطول روز کمک می کنند.

۲- از مصرف قندساده بپرهیزید:

شربت، شیرینی، حلوا و دسرهای مختلف که حای قند و شکر زیادی می باشد را به هیچ عنوان در سحر مصرف نکنید.

این مواد باعث گرسنگی بیش از اندازه در طول روز و همچنین افزایش تشنگی شما می شود.

۳-از پروتئین غافل نشوید:

مواد پرپروتئین مثل گوشت ها و تخم مرغ را حتما در وعده سحر خود بگنجانید چون باعث پایداری سیری شما می شود.

۴-غذای پرچرب مصرف نکنید.

۵- از شربت خاکشیر یا تخم شربتی به همراه عرقیجاتی مانند کاسنی و البته بدون شکر استفاده کنید.این مواد از تشنگی در طول روز پیشگیری می کنند.

۶-در وعده سحر سبزیجات را فراموش نکنید.: مواد فیبر دار از گرسنگی زودرس جلوگیری و همچنین به حفط آب بدن کمک می کنند.

 

نکات تغدیه ای در ارتباط با افطار و شام:

۱-افطار و شام را جدا از هم و با فاصله حداقل یکساعته مصرف کنید.

۲- در وعده افطار از مواد سبک و زود هضم مانند آب گرم و خرما یا نان و پنیر و یا آش سبک مصرف کنید.

۳– توجه کنید بلافاصله بعد افطار مواد قندی زیاد نخورید چون ممکن است باعث مشکلات گوارشی، سرگیجه، افت فشار شما شود.

۴-غداهارا به آرامی و به میزان مورد نیار مصرف کنید و از چرخوری و همچنین مخلوط خوردن انواعد غداها در یک وعده بپرهیزید.

میان وعده ها:

بین افطار و سحر از میوه ها و سبزیجات متنوع استفاده کنید.حراقل ۲ عدد میوه و  ۳ واحد سبزیجات در این فاصله به تامین آب بدن شما و تامین ویتامین های لازم کمک می کنند.

 

ورزش را فراموش نکنید:

ورزش سبک بافاصله حدود دوساعته از وعده شام به حفط سلامتی و همچنین کاهش وزن افراد چاق بسیار کمک می کند.

 

در این ماه مارو از دعای خیرتون محروم نکنید…