رمضان

رمضان

آیا با بهترین خوراکی ها برای افطار و وعده سحری آشنا هستید؟

ماه رمضان و فلسفه روزه گرفتن، به دوقسمت سحری و افطار تقسیم می شود.

این که چه خوراکی هایی ما را در ماه رمضان سیر نگه میدارد یا چه بنوشیم تا در ماه رمضان تشنه نشویم؛

از سوال های متداول روزه داران در این ماه مبارک است.

پس بهتر است این مقاله را کامل مطالعه کنید تا بدانید چه خوراکی هایی برای افطار مناسب بوده و برای سحری چه چیز هایی بخوریم بهتر است.

گفتنی است که داشتن رژیم مخصوص و مناسب برای روزه گرفتن، انجام این وظیفه الهی را برای شما آسان تر خواهد کرد.

خلاصه ای از فلسفه ماه رمضان

رمضان، یک مناسبت مذهبی است که در طول نهمین ماه قمری رخ می دهد.

مسلمانان سراسر جهان بر این باورند که کتاب آسمانی قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام فرود آمده است.

در کتاب آسمانی قرآن، به طور مستقیم به کسانی که ایمان آورده اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند.

رمضان واژه‌ای عربی است که از سه حرف اصلی «رمض» ساخته شده است.

رمض در عربی به معنی شدت گرما زیاد است. به طور کلی رمضان، به عنوان خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود.

از این ماه به عنوان ماه مهمانی خدا هم یاد می شود.

روایت های بسیار زیادی برای ماه رمضان وجود دارد؛ بر اساس باور های مختلف، شرایط مختلفی برای روزه داری تعریف شده است؛

اما به طور کلی از مهمترین پرهیزهای این ماه، روزه داری است. روزه داران از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند.

همچنین در آیه های ۱۸۳ تا ۱۸۸ قرآن کریم، به برخی از اعمال روزه اشاره شده است.

مشاهده موضوع پیشنهادی  مدیتیشن و غذا – چگونه با مدیتیشن به وزن دلخواه‌مان برسیم؟

 

چه خوراکی هایی ما را در ماه رمضان سیر نگه می دارد

به طور کلی، یکی از اشتباه های بزرگ در ماه رمضان، خوردن غذا های چرب است.

برای سیر ماندن از زمان سحری تا افطار، روی آوردن به غذا های چرب کار اشتباهی است.

یکی از خوراکی های مناسب برای ماه رمضان، سیب زمینی، نودل و از همه بهتر ماکارونی است.

به علت دیر هضم بودن نشاسته موجود در ماکارونی، این غذا روزه داران را زمان بیشتری سیر نگه می دارد.

گفتنی است که اگر ماکارونی با سبزیجاتی مثل قارچ، فلفل دلمه، نخود فرنگی همراه شود، گزینه بهتری است؛

چراکه می تواند آنتی اکسیدان و آب مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کند.

چه بنوشیم تا در ماه رمضان تشنه نشویم

برای کم کردن احساس تشنگی در ماه رمضان، از خوردن نوشیدنی های گازدار و قندی پرهیز کنید.

همچنین خوردن غذا های چرب، فست فودی و کباب ها، میزان تشنگی و نیاز شما به آب را دو چندان می کنند.

برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید

از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید.

نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه

در وعده سحری هم برای کاهش عطش در ماه رمضان به شما کمک می‌کند.

 

خوراکی هایی برای افطار مناسب است

به طور کلی وعده افطار، چیزی معادل همان وعده صبحانه است؛

در نتیجه بهتر است تمام موارد گروه های غذایی در آن رعایت شود.

در وعده افطار شما باید به میزان کافی قند، کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و لبنیات باشد تا نیاز کامل بدن شما را تامین کند.

بهتر است که روزه‌ را با یک استکان شیر گرم یا چای کمرنگ و ۲ عدد خرما یا یک قاشق غذاخوری عسل (طبیعی) باز کنید.

انواع سوپ‌های سبک مانند سوپ شیر هم انتخاب مناسبی برای وعده افطاری هستند؛

البته در خوردن آنها زیاده‌روی نکنید تا حجم معده‌تان پر نشده و اشتهایتان برای خوردن سایر غذاها از بین نرود.

مشاهده موضوع پیشنهادی  نکاتی که موقع سفارش غذا در منو رستوران ها باید به انها توجه کنید

برای سحری چه چیز هایی بخوریم

بهتر است بدانید که وعده سحری، معادل نهاری است که در روز های عادی می خورید؛

در نتیجه انواع غذاهای برنجی و کامل، برای سحری مناسب هستند.

برای وعده سحری بهتر است ۱۰ تا ۱۵ قاشق برنج را به همراه انواع مرغ کبابی، گوشت آب پز یا خورش های ایرانی البته با چربی کم میل کنید.

همانطور که گفته شد، خوردن ماکارونی به دلیل دیر هضم بودن نشاسته‌اش، می تواند منبع انرژی و قند بسیار خوبی در طول روز باشد.

همچنین خوردن شبرت های ذکر شده در وعده سحری، وضعیت تشنگی شما را بهبود می بخشد.

 


پیشنهاد هنرتوخونه :

آیا روزه برای سلامت بدن مفید است ؟

نکات مهم درباره روزه گرفتن زنان باردار