استرس مداوم، چاقی و حتی افسردگی، احتمال تند شدن روند پیری مغز را بیشتر می کنند. اگر می ترسید مغزتان با پا گذاشتن به میانسالی و سالخوردگی پیر شود  سراغ این خوراکی ها بروید. محققان می گویند کسانی که این اصول را در تغذیه خود رعایت می کنند، به احتمال ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر گرفتار آلزایمر زود رس می شوند.

 

سبزیجات برگ سبز: مانند اسفناج و کاهو محققان می گویند برای اینکه این سبزیجات تاثیر مثبتی بر سلامت مغزتان بگذارند، باید حداقل شش وعده در هفته سراغشان بروید. از نظر آنها سبزی هرچه سبزتر، بهتر.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

دیگر سبزیجات: برای جوان نگه داشتن مغز، تنها نباید سراغ برگ سبزها بروید. مغز شما به دیگر سبزیجات هم نیاز دارد و حداقل یکبار در هفته باید آنها را مصرف کنید.

آجیل: نه تنها به خاطر کنترل شدن اشتهایتان، بلکه برای سالم ماندن مغزتان، هر هفته پنج بار سراغ آجیل بروید و هر بار لااقل یک مشت از آن را میل کنید. راه دیگر مصرفِ آجیل اضافه کردن آن به سالادتان است. از طرف دیگر، به جای مصرف شیرینی در میانه روز، می توانید سراغ آجیل بروید. بررسی ها نشان می دهد کسانی که کمتر از پنج بار در هفته شیرینی جات میل می کنند، مغز سالم تری دارند.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

میوه های بنفش: آلو سیاه، انگور سیاه، شاتوت و خلاصه میوه هایی که رنگ بنفش دارند دوست مغز شما هستند. به گفته محققان، اگر در هفته دوبار یا بیشتر آنها را مصرف کنید، کمک بزرگی به حافظه و کارکرد مغزتان کرده اید.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

لوبیا: حداقل سه بار در هفته لوبیا را به غذاهایتان اضافه کنید تا دیرتر پیرمغزی بگیرید. حبوبات ازجمله مواد غذایی هستند که باید جای ثابتی در سفره شما داشته باشند.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

غلات سبوس دار: سه وعده یا بیشتر در روز سراغ غلات سبوس دار بروید. مصرف نان های سبوس دار هم به حفظ جوانی مغز شما کمک خواهد کرد.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

 

ماهی:یک بار در هفته ماهی بخورید. بیشتر هم شد، بهتر. قزل آلا و سالمون گزینه های مناسبی برای دور زدن این بیماری هستند. از نظر محققان شما تنها تا چهاربار در هفته اجازه دارید گوشت قرمز میل کنید. برای فرار ازگوشت قرمز، به هیچ وجه سراغ سوسیس و کالباس و فراورده های گوشتی آماده نروید. نباید بیشتر از یکبار در هفته آنها را میل کنید.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

طیور (مرغ یا بوقلمون): به جای طبخ هرروزه گوشت قرمز، دوبار در هفته سراغ ماکیان بروید. این گوشت های سفید برخلاف گوشت های قرمز، دوست مغز شما هستند.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

 

روغن زیتون :چربی های غیراشباع و حاوی امگا۳ باید همیشه در غذاهای شما استفاده شوند. روغن زیتون یکی از محبوب ترین انواع این چربی هاست که نه تنها می توانید آن را به سالادتان اضافه کنید، بلکه انواع قابل طبخش را هم می توانید در پخت وپز به خدمت بگیرید. یکی از بزرگ ترین اشتباهات شما هنگام پخت وپز که می تواند زمینه ساز ابتلا به آلزایمر هم شود، استفاده از چربی های اشباع شده مثل کره و مارگارین در طبخ غذاست. نباید بیش از یک قاشق چایخوری در روز از این چربی ها استفاده کنید.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

ماست: فراورده های پروبیوتیک مثل ماست دوست مغز شما هستند. اما در مقابل مصرف زیاد پنیر می تواند زمینه ابتلا به آلزایمر را فراهم کند. محققان می گویند بیش از یک وعده در هفته پنیر مصرف نکنید.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر