هرروز هشدار های مختلفی از تلوزیون، روزنامه ها، کانال ها و پیام ها در مورد مضررات روغن میشنویم.
سکته، بیماری قلبی، فشارخون، دیابت و حتی سرطان…
روغن ها و چربی در ایجاد تمامی این بیمار یها میتونن نقش داشته باشن.

روغن سالم

روغن سالم

از طرف دیگه حرف های مختلفی راجب اینکه چه نوع روغنی مناسب برای مصرف هست میشنویم…هرکدوم ممکنه دیگری رو نقض یا تایید کنه…که باعث شده خیلی ها دچار سردرگمی شن….

اما بالاخره باید چیکارکنیم؟؟؟

متخصصان تغدیه و رژثیم درمانی همیشه توصیه می کنند که روغن مصرفی شما باید از نوع روغن های گیاهی مایع باشه.

روغن های گیاهی مثل:

روغن زیتون

روغن کنجد

روغن کانولا یا کلزا

روغن آفتابگردان

 

و همچنین تاکید دارن که تا اونجا که میونین باید مصرف روغن های جامد حیوانی رو کم کنین
که برای این منظور شما باید:

از مصرف دمبه، خامه، سرشیر و کره چرهیز کنین.

چربی گوشت، مرغ و ماهی رو تا اونجا که ممکنه جدا کنید.

از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

چربی های جامد باعث بالارفتن کلسترول خون میشن. از عواقب اون میشه به گرفتگی عروق و

ترومبوز، افزایش فشارخون، سکته قلبی و مغزی و سرطان اشاره کرد پس تا اونجا که میتونین مصرف

این نوع چربی رو کم کنین.

توجه کنید که مضر بودن چربی جامد کاااملا به اثبات رسیده و شکی در اون نیست.

 

نکته دیگه درمورد مصرف چربی ها اینه که برای سرخ کردن حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

روغن های مایع گیاهی مثل زیتون و کنجد اصلا برای سرخ کردن مناسب نیستن و با حرارت بالا به شدت سرطان زا میشن…این روغن ها برای پخت و پز و حرارت پایین مناسب هستن.

فراموش نکنید بدن ما به اسیدهای چرب مختلفی برای حفظ سلامتی نیاز داره.

پس سعی کنید به طور متنوع از روغن ها استفاده کنید.مثلا یک ماه روغن زیتون و ماه بعد نوع روغن رو عوض کنید…

توجه توجه

فراموش نکنید حتی روغن های گیاهی هم باعث چاقی میشن و باید تا حد ممکن از چربی ها کمتر استفاده بشه و غداها کمچربتر باشن….

همیشه سالم باشید


پیشنهاد ویزه :

چطوری از سرطان دور باشیم؟