با شروع فصل امتحانات جو خاصی توهر خانواده حاکم میشه.

کل خانواده تلاش می کنند فضایی رو برا دانش آموزهاشون فراهم کنند که بهترین نتیجه رو بگیرند.

اما یه مشکل بزرگ در این ایام وجود داره که خیلی از دانش آموزا درگیرش میشن و نمیتونن بهره وری کامل رو داشته باشند.

 

استرس امتحان

اصولا اسم امتحان با استرس همراهه.

اما شما به عنوان مادر خونه چجوری میتونید این استرس  و خستگی امتحان هاروکم کنید.

در ادامه نکات تغذیه ای ساده ای رو آوردیم که میتونه تو این ایام بسیار موثر باشه.

 

 

تغذیه عامل خیلی مهمی در کاهش یا افزایش استرس و خستگی محسوب میشه.

در ادامه عواملی که باعث افزایش و کاهش استرس و خستگی این ایام میشن رو براتون ذکر کردیم:

 

 

 

 

 

قندهای ساده:

تحقیقات نشون داده قند، شکر، شربت ها، تنقلات شیرین و…. که کربوهیدرات ساده زیادی دارند میتونن باعث افزایش استرس و خستگی مزمن در طول روز بشن.

از طرف دیگه معمولا با افزایش استرس تمایل به شیرینیجات هم افزایش پیدا می کنه که خطر ابتلا به چاقی و دیابت روهم افزایش میده، پس حتما حواستون به مصرف این مواد توسط فرزندتون باشه.

کافئین:

مواد کافئین دار مانند چای تیره رنگ ، قهوه و نسکافه هم باعث افزایش استرس، سردرد و اختلال خواب میشن.

 

فست فود ها و مواد پرچرب: کلا مواد غذایی چرب و چرنمک باعث خستگی و افزایش فشار خون می شن.که حداقل تا چندساعت بعد از مصرف فرد بی انرژی هست و خصوصا توانایی کار ذهنی مانند درس خوندن رو نداره.

کنسروها: کنسروها و مواد حاوی  نگهدارنده ممکنه ایچاد حساسیت در بدن کنند و کارایی فرد رو کم کنند.

 

 

 

 

 

نکات و مواد غذایی که کمک به ایجاد آرامش می کنند و بهره وری رو بالا میبرن:

مصرف ۵ وعده منظم در طول روز شامل ۳ وعده اصلی و دو میان وعده با حجم متناسب.

هیچ وعده ای رو فراموش نکنید خصوصا صبحانه

دقت کنید فرزندتون صبحانه ای مغذی، پرانرژی، پرپروتئین و کمچرب مصرف کنه که انرژی لازم رو برای شروع روز براش تامین کنه.

چرخوری نکنید.

مصرف آب به اندازه کافی.

کم آبی بدن علاوه بر تمام عوارضش  میتونه باعث کاهش یادگیری و حافظه هم بشه.

مصرف سبزیجات از رنگ های متنوع.

مصرف متعادل میوه جات خصوصا سیب در طول روز.

لبنیات خصوصا شیر باعث ایجاد آرامش و خواب راحت میشن. یک لیوان شیر شب قبل خواب خصوصا شب قبل امتحان میتونه به خواب راحت خیلی کمک کنه.

مصرف شیرموز یا شیر خرما در هنگام صبح هم میتونه انرژی مورد نیاز رو تامین کنه هم به آرامش کودک کمک کنه.

دمنوش های گیاهی آرام بخش مثل بابونه و گل گاوزبان

البته توجه کنید اگه قبلا ماده ای رو امتحان نکردین در ایام امتحانات برای اولین بار استفاده نکنید.