با وجود اهمیت فراوان لبنیات، امروزه درصد زیادی از مردم به مقدار کافی از این گروه بسیار مفید و ضروری به اندازه کافی استفاده می کنند.
هرواحد لبنیات شامل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا ۲ لیوان دوغ یا ۴۵ گرم پنیر می باشد.
افراد بزرگسال برای تامین کلسیم مورد نیاز باید حداقل دو واحد از این گروه استفاده کنند.
هروقت اسم لبنیات به گوش می خورد به یاد کلسیم و اهمیت آن برای استخوان می افتیم، اما این طلای سفید تنها از نظر کلسیم اهمیت ندارد.
پروتئین موجود در لبنیات از نوع پروتئین با ارزش بالاست که می تواند بخش مهمی از پروتئین مورد نیاز روزانه را تآمین کند.
ویتامین های موجود در شیر شامل ویتامین آ، ویتامین ب۲، ویتامین ب۱۲ می باشد.
اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که بدانید ب۱۲ با وجود اهمیت بسیار بالایی که دارد فقط در منابع حیوانی مانند گوشت و شیر وجود دارد.
افرادی که از این مواد کم استفاده می کنند ممکن است به کمبود این ویتامین دچار شوند که عوارضی شامل: خستگی،بی حالی، کم خونی کشنده و سوزن سوزن شدن اندام های تحتانی دارد.
گرچه چربی موجود در لبنیات از نوع کوتاه و متوسط زنجیر است اما باید توجه کرد که این چربی از نوع حیوانی است و باید کمتر مصرف شود.بهتر است لبنیات مصرفی از نوع کم چرب باشد.