ترشی گوجه‌سبز حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین B و C است. که به کاهش استرس، سلامت سیستم عصبی بدن، افزایش ایمنی بدن و افزایش بافت‌های هم‌بند کمک می‌کند.

در ترکیب گوجه‌سبز مقادیر زیادی پتاسیم و فلور وجود دارد. فلور در سلامت دندان‌ها موثر است و پتاسیم در کارکرد بافت عضلانی و عضله قلب تاثیر بالایی دارد. گوجه‌سبز دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. لذا، خاصیت ضد‌‌سرطانی و پیشگیری از پیری سلولی دارد. مصرف گوجه‌سبز برای بهبود طعم دهان مفید است.

از خواص دیگر این میوه، می‌توان به خاصیت ملین بودن آن اشاره کرد. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشارخون و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد روده‌ای است. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه‌سبز موجود است. مصرف گوجه‌سبز خشک‌شده برای درمان کم‌خونی مفید است.

مواد لازم جهت تهیه ترشی گوجه‌سبز

گوجه‌سبز

۱ کیلو‌گرم

سرکه

نیم لیتر

نمک

۱ قاشق چای‌خوری

نعنا یا ترخون

یک دسته

طرز تهیه ترشی گوجه سبز

  1. ابتدا گوجه‌سبز‌ها را بشویید و دم آن‌ها را بگیرید و اجازه دهید کاملا خشک شوند.
  2. کف ظرف استریل‌شده را در صورت تمایل با مقداری نعنا یا ترخون بپوشانید و گوجه‌سبز‌ها را روی آن بریزید.
  3. سرکه و نمک را بجوشانید و پس از خنک شدن روی گوجه‌سبز‌ها بریزید تا جایی که کاملا سطح آن‌ها را بپوشاند. سپس مجددا یک لایه ترخون بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.
  4. ظرف حاوی ترشی را در جای خنک قرار دهید. پس از گذشت ۲ هفته ترشی آماده است.

 

 

احتیاط‌های لازم در مصرف گوجه‌ سبز

گوجه سبز مقادیر زیادی اگزالات دارد و با تجمع در سیستم کلیوی بدن باعث ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شود. از این رو توصیه می‌شود همراه با خوردن گوجه‌سبز، آب بنوشید تا مانع از ناراحتی‌‌‌های کلیوی شود. نمک جزء لاینفک میوه‌های تابستانی به ویژه گوجه‌سبز است. این درحالیست که مقدار نمکی که معمولا با هر وعده گوجه‌سبز مصرف می‌شود نسبت به نیاز روزانه ما به نمک (یک قاشق چایخوری در روز) بسیار بیشتر است. لذا، در مصرف نمک احتیاط لازم را مبذول نمایید